martes, 27 de marzo de 2018

Mensaxe del Día Mundial del Teatru.


Imaxe del misteriosu mamut de la Cueva´l Pindal de Pimiango
 
Mensaxe del Día Mundial del Teatru 2018 – Les Ameriques

Sabina Berman, México (*)

Escritora, periodista.


Podemos imaxinar.

La tribu caza páxaros tirando pequeñes piedres, cuando un enorme mamut entra de sópitu y RUXE – y coles mesmes un pequeñu humanu RUXE como´l mamut. Después toos cuerren…

Esi ruxíu de mamut pronunciáu por una muyer humana –quiero imaxinala muyer—ye l´aniciu de lo que nos fai la especie que somos. La especie capaz d´asonsañar lo que nun somos. La especie capaz de representar al Otru.

Saltemos 10 años, o 100, o mil. La tribu apendió a imitar a otros seres y representa a lo fondero de la cueva, na lluz parpaguiante de la foguera, la cacería d´esa mañana. Cuatru homes son el mamut, tres muyeres son el riu, homes y muyeres son páxaros, árboles, ñubes. Asina, la tribu atropa´l pasáu col so don pal teatru. Más asombroso: asina la tribu inventa posibles futuros: ensaya posibles formes de vencer al enemigu de la tribu, el mamut.

Los ruxios, los xiblios, los murmurios –les onomatopeyes d´esi primer teatru— volveránse llinguaxe verbal. El llinguaxe faláu va volvese llinguaxe escritu. Per otru camín, el teatru va volvese ritual y más tarde cine. Y na semilla de caúna d´estes formes seguirá tando´l teatru. La forma más senciella de representar. La forma viva de representar. El teatru, que mientres más senciellu más íntimamente nos conecta a la capacidá humana más asombrosa, la de representar al Otru.

Güei cellebramos en tolos teatros del mundu esa gloriosa capacidá humana de facer teatru. De representar, y asina prindar el nuestru pasáu pa entendelu –o d´inventar posibles futuros pa la tribu, pa ser más llibres y más felices.

Falo por supuesto de les obres de teatru que realmente importen y trescienden l´entretenimientu. Eses obres de teatru qu´importen, güei proponen lo mesmo que les más antigües: ganar a los enemigos contemporánios de la felicidá de la tribu, gracies a la capacidá de representar.

¿Cuálos son los mamuts a vencer güei nel teatru de la tribu?

Yo digo que´l mamut mayor ye la enayenación (la llocura) de los corazones humanos. La nuestra pérdiga de la capacidá de sentir colos Otros: de sentir compasión. Y la nuestra capacidá de sentir colo Otro non humano: la Ñaturaleza.

Vaya paradoxa. Güei, na oriella final del Humanismu –de la era del Antropoceno—de la era na que l´humanu ye la fuerza ñatural que mas cambió y cambia´l planeta—la misión del teatru ye contraria a la qu´axuntó a la tribu orixinalmente pa facer teatru no fondero de la cueva: güei tenemos rescatar la nuestra conexón colo ñatural.

Más que la lliteratura, más que´l cine, el teatru –que necesita la presencia d´unos seres humanos delantre d´otros seres humanos—ye maraviosamente afayaizu pa la xera de salvanos de volvenos algoritmos. Pures abstraciones.

Quitémos-y al teatru tolo que sobra. Desnudémoslu. Porque mientres más senciellu ´l teatru, más aptu pa recordanos lo único innegable: somos mientres somos nel tiempu, somos mientres somos carne y güesos y un corazón llatiendo nos nuestros pechos. Somos equí y agora solamente.

Vival´l teatru. L´arte más antigüu. L´arte más presente. L´arte más asombrosu. Viva´l teatru. Puxa´l teatru.





(*)Torna al asturianu de Lluis Antón González

No hay comentarios: