Imaxe del misteriosu mamut de la Cueva´l Pindal de Pimiango
Mensaxe
del Día Mundial del Teatru 2018 – Les Ameriques
Sabina
Berman, México (*)
Escritora,
periodista.
Podemos
imaxinar.
La
tribu caza páxaros tirando pequeñes piedres, cuando un enorme mamut entra de
sópitu y RUXE – y coles mesmes un pequeñu humanu RUXE como´l mamut. Después toos
cuerren…
Esi
ruxíu de mamut pronunciáu por una muyer humana –quiero imaxinala muyer—ye l´aniciu
de lo que nos fai la especie que somos. La especie capaz d´asonsañar lo que nun
somos. La especie capaz de representar al Otru.
Saltemos
10 años, o 100, o mil. La tribu apendió a imitar a otros seres y representa a
lo fondero de la cueva, na lluz parpaguiante de la foguera, la cacería d´esa
mañana. Cuatru homes son el mamut, tres muyeres son el riu, homes y muyeres son
páxaros, árboles, ñubes. Asina, la tribu atropa´l pasáu col so don pal teatru.
Más asombroso: asina la tribu inventa posibles futuros: ensaya posibles formes
de vencer al enemigu de la tribu, el mamut.
Los
ruxios, los xiblios, los murmurios –les onomatopeyes d´esi primer teatru—
volveránse llinguaxe verbal. El llinguaxe faláu va volvese llinguaxe escritu.
Per otru camín, el teatru va volvese ritual y más tarde cine. Y na semilla de
caúna d´estes formes seguirá tando´l teatru. La forma más senciella de
representar. La forma viva de representar. El teatru, que mientres más
senciellu más íntimamente nos conecta a la capacidá humana más asombrosa, la de
representar al Otru.
Güei
cellebramos en tolos teatros del mundu esa gloriosa capacidá humana de facer teatru.
De representar, y asina prindar el nuestru pasáu pa entendelu –o d´inventar
posibles futuros pa la tribu, pa ser más llibres y más felices.
Falo
por supuesto de les obres de teatru que realmente importen y trescienden
l´entretenimientu. Eses obres de teatru qu´importen, güei proponen lo mesmo que
les más antigües: ganar a los enemigos contemporánios de la felicidá de la
tribu, gracies a la capacidá de representar.
¿Cuálos
son los mamuts a vencer güei nel teatru de la tribu?
Yo
digo que´l mamut mayor ye la enayenación (la llocura) de los corazones humanos.
La nuestra pérdiga de la capacidá de sentir colos Otros: de sentir compasión. Y
la nuestra capacidá de sentir colo Otro non humano: la Ñaturaleza.
Vaya
paradoxa. Güei, na oriella final del Humanismu –de la era del Antropoceno—de la
era na que l´humanu ye la fuerza ñatural que mas cambió y cambia´l planeta—la
misión del teatru ye contraria a la qu´axuntó a la tribu orixinalmente pa facer
teatru no fondero de la cueva: güei tenemos rescatar la nuestra conexón colo ñatural.
Más
que la lliteratura, más que´l cine, el teatru –que necesita la presencia d´unos
seres humanos delantre d´otros seres humanos—ye maraviosamente afayaizu pa la
xera de salvanos de volvenos algoritmos. Pures abstraciones.
Quitémos-y
al teatru tolo que sobra. Desnudémoslu. Porque mientres más senciellu ´l
teatru, más aptu pa recordanos lo único innegable: somos mientres somos nel tiempu,
somos mientres somos carne y güesos y un corazón llatiendo nos nuestros pechos.
Somos equí y agora solamente.
Vival´l
teatru. L´arte más antigüu. L´arte más presente. L´arte más asombrosu. Viva´l teatru.
Puxa´l teatru.
(*)Torna al asturianu de
Lluis Antón González
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