Nel añu 1973 créase´l grupu
de teatru Telón de Fondo, como grupu d´empresa de l´antigua ENSIDESA de Xixón.
En ENSIDESA Avilés ya venia funcionando el grupu “Candilejas”, capitaneáu por
Beni García. Xabel Hevia, Xuán Coll, Xulio Vigil, Rosabel Berrocal, Nel del
Solo y Joaquín Fuertes, son dellos de los fundadores del grupu.
1973 ye un añu de cambios.
El réxime tá dando les últimes boquiaes, la pequeña apertura, el turismu y la
influyencia europea, albidren cambios culturales y modos de vida nuevos. 1973
ye l´añu del golpe d´estáu en Chile, que frañaria les esperances d´un nuevu
socialismu entamáu por Salvador Allende. Tamién ye l´añu nel que El Tarangu
disputa el Tour de Francia a Ocaña, Quini trunfa nel Sporting, quedando esa
temporada Pichichi de Primera División y Vitor Manuel y Ana Belén entamen un
nuevu camín xuntos.
Los cambios de los primeros
años de los 70, llévense tamién por delantre toles señes d´identidá asturianes,
que´l nuevu progresismu considera conservadores y atrasaes. La gaita, la sidra,
la tonada, la llingua… sufren el arrollador envite de les nueves modes, que
tienen, nos modernos medios de comunicación, sobre too la televisión, que poco
a poco va penetrando en tolos llares, los sos aliaos.
El teatru n´Asturies, aparte
de les representaciones que faen les compañies madrileñes, ye totalmente
amateur, y faise en castellán, (si quitamos les populares representaciones
costumistes) y que tienen como únicu fin unise al movimientu contestatariu,
representando obres d´autores non representaos pol teatru profesional o mediu
prohibies. Eso fai qu´actores, como l´asturianu Juán José Otegui, que d´aquella
trunfaba en Madrid, nun-y preste el teatru que representa. El 73 tamién ye
l´añu que l´actor d´orixe asturianu, Germán Robles, nietu del escritor Pachín
de Melás, trunfa en México.
Les primeres obres del
grupu, siguen la corriente de los grupos independientes, representando obres
menos comerciales, que tienen que pasar pol filtru de la censura pa poder ser
representaes. Escorial y Cristóbal Colón de autor belga Michel de Ghelderode
(1973 y 1974) y “Conduciré a mi pueblo a través del desierto” del italianu
Mario Papadía. Tamién representarien obres de teatru infantil como “El león
enamorado” o “Asamblea general” de Lauro Olmo y Pilar Enciso.
En 1977 móntense dos obres,
“El siglo de oro” sobre autores clásicos españoles y “El triquimundiu”, sobre
autores asturianos y marca ya una dixebra ente les dos tendencies del grupu,
que acabará col trunfu de les tesis asturianistes, defendies, fundamentalmente,
por Xabel Hevia, Xulio Vigil, Santiago Alcaraz y Xuán Coll. Esto tamién ye tamién
debío a que en 1974, tres profesores asturianos, Xuán Xosé Sanchez Vicente,
Xosé Lluis García Arias y Lluis Xabel, revindiquen nes fueyes de la revista
“Asturias Semanal”, al asturianu como una llingua de cultura. Esto propiciaría
nel añu 76 la creación de l´asociación Conceyu Bable y una nueva xeneración
d´escritores, nomada depués, del Surdimientu, que faen del asturianu una
llingua de creación, más pallá de los usos poéticos y humorísticos y festivos,
nos que taba arequexada la llingua asturiana nos caberos años. Dalgunos de los
miembros del grupu, como Xuán Coll, Xulio Vigil o Xabel Hevia, avérense a esti
movimientu.
En 1978, el grupu monta “El
más extraño idilio” de Tennessee Willians. Con Lola Junquera, Xulio Vigil, Nel
del Solo, Jaime Aguilar y Tere Navarro.
En 1980, la compañía, nun
esfuerzu de normalizar el teatru asturianu, más pallá del costumismu, pero
ensín romper con él, monta la obra “Garulla (xaréu traxicómicu d´Antón y
Mariyina)”. Una obra de creación colectiva, na que s´axunten testos
costumistes, como son “Les tres chaquetes d´Anxelu” cola “La rosa de papel” de
Ramón Maria del Valle Inclán. La representación d´esta obra nel Entoldáu de la
Plaza Mayor de Ayuntamiento Xixón, con una vaca n´escena, La Coronela, foi una
de les más célebres representaciones del grupu. Taba interpretada, ente otros,
por Zoila, Yolanda, Xulio Vigil, Nel del Solo, y Rosabel Berrocal. “Garulla”,
con más de cien funciones, ye la obra más representada pola compañía hasta la
fecha.
A primeros de los 80, l´amistá
de dellos miembros del grupu con Julio Castronuovo Suárez (Arxentina 1932 -
Madrid 2013) profesor de mimo y pantomima de la RESAD de Madrid, y con
ascendencia asturiana, marcará una nueva etapa del grupu.
Julio Castronuovo |
La so obra “Miel, pastel y
un muñecu de papel”, con canciones, mimo, pantomima y títeres, será una de les
referentes del teatru infantil asturianu durante años. Joaquín Fuertes decia en
El Comercio: “Creemos que este grupo ha dado un paso importante con esta obra
para niños y mayores”.
En 1983, el profesor
arxentinu, dirixe una una adaptación de la farsa de maese Pathelin, una obra
anónima francesa del sieglu XV, que cuenta la historia d´un abogáu veniu a
menos, y de les trampes que fai , pa volver a algamar la so posición social. La
obra taba protagonizada por Nel del Solo, nel papel d´Abogáu, Xuán Coll, el de
Pañeru, Rosabel Berrocal de Guillerma y Xuez, y Mari Mar Cuesta como Pastorín.
La torna al asturianu, non exenta de polémica, foi fecha por Nel Anxelu Zapico,
y será la primer obra, d´una llingua estranxera, representada n´asturianu, en
“Bable académicu” como diría el diariu madrileñu “El País”.
En 1986 estrénase la obra
“La confesión” del autor portugués Bernardo Santareno, y versión n´asturianu de
Carlos Rubiera. Esta obra propuesta por Castronuovo y que de primeres diba
dirixir él, foi finalmente dirixida por Rosabel Berrocal, pos l´arxentinu ya
consideraba que´l grupu tenia formación de sobra pa dirixir los sos propios
montaxes. “La confesión” ye una hestoria que trescurre en plena Revolución de
los Claveles de Portugal, que´l grupu traslada a la Transición asturiana y
nella descubrimos la reacción d´un cura preconciliar a la confesión de tres
personaxes, un ama de casa maltratada, un travesti que busca la so identidá y
una señora de clase alta. La obra tá protagonizada por Xuán Coll, nel papel de
Cura; Rosabel Berrocal nel d´Ama de casa y Señora y Lluis Antón González nel
del Travesti Françoise.
“La confesión” será la obra,
hasta la fecha, que meyores crítiques consiguió, foi recomendada en su dia pola
Guia del Ociu de Madrid. José Moleón nel Diario 16 decía “La compañía asturiana
ha encarado el texto con una plausible dignidad formal. Se sostienen los
personajes, el ritmo y las situaciones , y el público no se aburre nunca”. La
revista madrileña Reseña, de lliteratura, arte y espectáculos nuna crítica
firmada por Lucas López decia: “La puesta en escena de la obra de Santareno,
por parte de Telón de Fondo ha de calificarse con muy buena nota… Aplauso. El
bable no presenta problemas, la historia si.”. Felix Caicoya nel diariu La
Nueva España con motivu de la representación del ciclu “Mujeres a Escena”
decía: “Muy bien la escenografía ya la dirección de actores, de tono
naturalista, sin recargas ni amaneramientos innecesarios”. Xosé Bolado na
revista Teatro escribía: “Un fechu teatral en llingua asturiana, güei, de cumal
importancia, ye La Confesión de Bernardo Santareno… Tal paez que teatru
asturianu y chabacanería dexó de ser sinónimu, agora na llingua asturiana hai
daqué no que sofitase”. “La Confesión” tamién ye la obra la más internacional
del grupu, aparte de tár una selmana en cartel en Madrid, foi representada
n´asturianu en Lieja, Bruseles y Lisboa.
En 1987, Rosabel Berrocal,
escribe y dirixe la obra infantil, “D´animales, bancos y lladrones” que se
representa tanto n´escenarios como na cai. Nel repartu tán los actores del
grupu, Xuán Coll, Xulio Vigil, Lluis Antón González y Rosabel Berrocal, cola
collaboración de miembros del grupu La Gotera, como Toño Criado, Martina Bueno,
Luis Alberto Gutierrez y Claudio Vereterra.
En 1988, Ramón d´Andrés fai
la torna de la obra “Mayestrix escontra Cuasimodo” del autor belga Frèderic
Latin. Ye una obra, aunque principalmente va dirixida al públicu infantil, pué
decise que ye pa tolos públicos. Nella los personaxes revélense contra´l so
propiu autor, pretendiendo ellos escribir la so propia hestoria. El repartu
componénlu Xuán Coll, nel papel de Mayestrix, Rosabel Berrocal, nel papel de la
Condesa Lenoska, Lluis Antón González nel de Cuasimodo y Manuel Altares nel de
Autor. Completaben l´espectáculu, Toño Criado y Buznego. La obra foi
respresentada con bona acoyida na feria de FETEN del añu 1991.
En 1989, el grupu da un pasu
más nel terrén normalizador, representando la obra d´Eduard Albee “Hestoria del
zoo”, con versión n´asturianu del escritor Carlos Rubiera. Esta obra situa
l´acción nel “Central Park” de Nueva York, y trata de la incomunicación de la
socidá moderna, con un llinguaxe por momentos absurdu y poéticu notros va
conduciendo a los sos dos personaxes a un conflictu non deseáu. La obra, tá
dirixida por Rosabel Berrocal, con escenografia y lluces de Beni García Bueno
tá interpretada por Manuel Altares nel papel de Jerry y Lluis Antón González
nel de Peter.
En 1992 estrénase la obra
“Squash” del autor Ernesto Caballero, actual director del Centru Dramáticu
Nacional, qu´asisterá al estrenu nel teatru Xovellanos de Xixón y quedará
encantáu d´esta versión en llingua asturiana. Squash ye una comedia social, na
que se denuncia l´abusu y la risión, que n´ocasiones provoquen les prebes pa
llograr un trabayu. Dirixida por Rosabel Berrocal, con escenografía y lluces de
Beni García Bueno y interpretada por Patricia Rey, nel papel de Piedá, Pili
Orellana nel de Trini y Lluis Antón González nel de Ladio.
En 1995, estrénase la obra
del que depués seria premiu Nobel, Dario Fo, “Equí nun paga nadie”. Una comedia
social, d´enquívocos, d´entraes y salides, onde los protagonistes, xente d´un
barriu obreru, lluchen contra los abusos del poder, la especulación de los
precios y los sindicatos aburguesaos. La obra tá dirixida por Rosabel Berrocal,
con escenografía y diseñu de lluces de Beni García Bueno, ya interpretada por
Carlos Dávila, Maria Antonella di Palma, Xuán Coll, Avelina Hernández, Claudio
Vereterra y Lluis Antón González. “Al buen trabajo de la compañía, cabe añadir
el cuidado capítulo del vestuario”, escribiría Juán Carlos Gea en La Nueva
España, pues el grupu la trasladó la obra a los años 70, a plena transición
española.
En 1999, estrénase “Una hora
ensín Televisión” de Jaime Salom, con dirección y versión de Lluis Antón
González. Una obra estrenada con gran ésitu, nel teatru Xovellanos. “Una hora
ensín televisión” ye una actualización de “Casa de muñeques” de Ibsen, onde la
crisi de la parexa, acaba nun portazu de la muyer, solo que nesti casu, acaba
volviendo, pero dexando al final, un murniu mensaxe: de que “nada volverá a ser
como enantes”. Según Francisco Diaz-Faes, criticu de La Nueva España, “Xuán Coll
ha hecho una de las más grandes interpretaciones del teatro asturiano, con una
réplica extraordinaria de Carmén Gloria”. Cosa na que coinciden tamién Joaquín
Fuertes de El Comercio y F. Alonso Vega de la Nueva España. Pa Ramón Lluis
Bande, del selmanariu Les Noticies, “El montaxe, Una hora ensín televisión de
Telón de Fondo ye una obra dura ensín concesiones, una mirada amarga y violenta
a la convivencia cotidiana”.
L´Ensalmador d´Antón de Marirreguera. |
Nel añu 2000, coincidiendo
col Día de les Lletres Asturianaes, qu´esi añu dediquen a Antón de
Marirreguera, estrénase “L´Ensalmador”, primer obra de teatru conocía en
llingua asturiana. El grupu fai una adaptación “L´Ensalmador” xuntando nuna
sola trama, esta pieza, con les otres dos pieces recién recuperaes por Xulio Viejo,
L´Alcalde y Los Alcaldes. Esta ye la primer vez que tenemos constancia que se
punxera en pié esti clásicu de los clásicos asturianos. Dirixida por Xulio
Vigil, con diseñu de lluces de Benigno García Bueno y interpretada por Xuán
Coll, Isabel Friera, Quique Iglesias, Carmen Gloria García, José Luís
Fernández, Claudio Vereterra y Lluis Antón González. Foi representada nos
principales escenarios del País, El Campoamor d´Uviéu, El Xovellanos de Xixón,
el Palacio Valdés d´Avilés y el teatru Prendes de Candás ente otros. Alfredo
García Oliveros decía, en La Nueva España d´Aviles: “Senadores sin escrúpulos,
alcaldes arbitrarios, mujeres rebajadas a su condición casi animal, ¡cuánta
actualidad!”. Pa Adofo Camilo Diaz, l´estrenu de L´Ensalmador, “Trátase d´un auténticu
motivu d´arguyu y preste pa tol qu´ame´l teatru y tenga dalgo vivío o dalgo
lleío”. “Los asturianos sensibles tuvimos la oportunidá de venos, y sobremanera
d´oyenos, talo cuualo yéramos va pa cuatrocientos años”. “La versión de Telón
de Fondo, namás pué se calificada de modélica”. Francisco Diaz-Faes, críticu
d´aquella en La Nueva España, nun artículu qu´entitulaba “Alcaldia y magia”,
dicía: “El grupo gijonés aunó una ambientación que adorna de magia, por la
iluminación, y sombras, el ciclorama, el vestuario, la caracterización y
apariciones del ensalmador, como hechicero, y el populismo de un alcalde de
tres al cuarto. En una combinación que recuerda a La Celestina, o el Lope de
Rueda”.
Lluis Antón y José Luis en Antón, el cantu´l cisne |
Nel añu 2004, coincidiendo
col centenariu de la muerte d´Antón Paulovich Chéjov, el grupu fai, a modu
d´homenaxe, una obra basada en testos del autor creador del teatru modernu,
“Antón, el cantu´l cisne”. La obra trata d´un vieyu actor que fai un repasu de
la so vida sobre los escenarios, repasando los sos principales papeles, col
tramoyista del teatru como únicu espectador. Teatru dientro de teatru. José
Luis Fernández y Lluis Antón González, protagonicen la obra dirixida por Xulio
Vigil, con escenografía y lluces de Beni García.
Lluis Antón y Marilú en El Xuegu de Yalta. |
Nel añu 2009, depués de
varios intentos de facer una adaptación, d´un de los cuentos más guapos de la
lliteratura universal “La dama del perrín”, d´Antón Chéjov, el grupu consigue
los drechos pa representar una versión del escritor irlandés Brián Friel,
entitulada “El xuegu de Yalta”. Dirixida por Sara García Rodríguez, con
escenografía y diseñu de lluces de Beni García, y interpretada por Marilú Casas
y Lluis Antón González. “El xuegu de Yalta” ye una guapa hestoria d´amor,
d´amor adúlteru, onde realidá y ficción s´entemecen hasta nun saber diferenciales.
Nel 2011, por primer vez, el
grupu reestrena una obra fecha con anterioridá, Squash, ya que la crisi,
faciala ser de gran actualidá. Nesta ocasión tá interpretada Marilú Casas,
Carmen Suarez Trapiello y Lluis Antón González, cola dirección de Sara García
Rodríguez.
En 2013, col teatru
Xovellanos llenu, estrénase la obra El tíu Antonin de Lluis Antón González,
basada en “El tíu Vanya” d´Antón Chéjov. La historia situase a primeros del
siglu XX, nel interior d´una casona asturiana, onde la vida monótona y aburría
del campu, ye alteriada pola llegada d´un matrimoniu, el de los Arboleya,
compuestu por un profesor, Alexandro y la so muyer Helena, muncho más moza
qu´él. Cola dirección de Sara García Rodríguez, tá interpretada por Ángel
Héctor Sánchez nel papel de Tíu Antonín, Carmen Suárez Trapiello, como Sonia,
Marilú Casas, como Helena, José Luís Fernández, como Profesor Arboleya y Lluis
Antón González como´l Doctor Lluna.
Inaciu Galán publicaba en
Asturnews: “Una obra con una escelente adaptación d’El tíu Vania de Chèjov,
fecha por Lluis Antón González, que non solo fai una adaptación llingüística,
sinón que trai la hestoria a Asturies, con gran naturalidá y consiguiendo da-y
al espectador una mayor cercanía cola historia”.
El grupu vién participando
tamién, nestos más de cuarenta años, en foros, como los alcuentros de Llangréu,
asociaciones como L´Asamblea Permanente de Teatru d´Asturies o la Unón
d´Actores, Feteas, plataformes en defensa del Teatru Xovellanos de Xixón, el
Capitol de Mieres o´l Arango de Xixón. Actos solidarios como los de la Marcha
d´Acero, Huracán Mitch, el terremotu d´Haití….
Como grupu de cai participó
en diversos desfiles y pasacais, como El Día D´Asturies y Antroxu de Xixón y
espectáculos parateatrales como los del Día la Cultura, na carbayera Los
Maizales.
Nestos más cuarenta años de
defensa y normalización del teatru n´asturianu, el grupu sufrió, como´l restu
del asturianismu, los ataques pol usu de la llingua, más p´allá del usu
diglósicu y puramente festivu, que pa dalgunos tenia que tar arrequexada la
llingua asturiana. José Monleón nel Diario 16 de Madrid dicía: “este asturianu
suena a balbuceo idiomático, eficaz en el teatro cómico, pero no se si válido
para expresar otro tipo de situaciones”. Pero los mayores ataques fueron dende
Asturies. Un anónimu, que firma con F, con motivu del estrenu de Les Engañifes
nel teatru de La Laboral escribía en El Comercio de Xixón: “Un texto que es una
nadería. Una adaptación lunfárdica, que encima la llaman lengua asturiana, para
insultar a los muchos asturianos que hablan algo completamente distinto, e
incluso a los que usan vocablos aproximados colándoles otros que son pura
invención esperantobablista”. Felix Caicoya en La Nueva España, calificaba al
idioma como “el bableñol o bable académico”. Tamién en la Nueva España,
edicción d´Aviles, Alfredo García Oliveros la calificaba de “experimentu
teatral” y escribía: “El grupo Telón de Fondo escogió una obra de Jaime Salom,
Una hora ensín televisión, localizada a cuatromil kilómetros del horreo más
cercano, y la asturianizó, si eso es que se puede”. Tamién sufrió la
marxinación y represión por nun contar la llingua con un status llegal
comparable al restu de les llingües de estáu, por esti motivu el grupu nun pué
participar en premios, certámenes y festivales reservaos a les llingües
oficiales. También se-y prohibió el usu del asturianu en documentos oficiales
como los estatutos del grupu, lo que lu llevó a sacar un comunicáu, na prensa,
llamando represor al entós Delegáu del Gobiernu, Obdulio Fernández.
Por contra el públicu
siempre apalaudió, y en munches ocasiones llenó los teatros onde se
representaron les obres d´esti veteranu grupu. Aparte de les representaciones
en Madrid, Lisboa, Lieja o Bruseles, les más númberoses fueron en Asturies, dende
Tinamayor al Eo, poques fueron les localidaes y barrios que nun fueron
visitaos. Grandes teatros como´l Campoamor o´l Filarmónica d´Uviéu; El Arango,
La Laboral y el Xovellanos de Xixón; La Pista de la Exposición y El Palacio
Valdés d´Avilés, pero tamién pequeños espacios de barrios, cases de cultura,
asociaciones de vecinos, chigres, places y cais… vieron les actuaciones d´esti
grupu fundáu hai más de cuatro décades.
Lluis Antón González.
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